KeyClean
Villkor

ALLMÄNNA VILLKOR

Välkommen till KeyClean Property Services S.L.



Genom att använda dig av våra tjänster godkänner du följande villkor enligt nedan. 

KeyClean äger rätten att ändra pris, göra tillägg i de allmänna villkoren. Dessa ska inte påverka fast betalt avtalspris (Keyholding/Tillsynspaket) under pågående avtalsperiod.


Kontraktstid

Avtalet löper i 12 månader från det avtalade startdatumet och förnyas därefter automatiskt vid önskemål från dig.


Om du avslutar avtalet i förtid utan att ha betalat hela beloppet, ska betalning för återstående avtalsperiod erläggas, inklusive eventuella rabatter eller erbjudanden som erhållits vid avtalets ingång.


Detta gäller främst kunder med delad fakturering samt de som betalar i efterhand. KeyClean gör en bedömning i varje enskilt fall.


Betalningsvillkor

Kund ska till KeyClean utge ersättning för utförd service enligt gällande priser/avgifter. Dessa framgår på vår hemsida alternativt via offert.


Fakturering sker enligt faktura med upp till 20 dagars betalningsvillkor under januari - november och 10 dagar under december för RUT känsliga fakturor.


Om en faktura förblir obetald efter förfallodatum, förbehåller sig KeyClean rätten att pausa kommande tjänster tills betalning mottagits. 


Vid återkommande förseningar i betalning eller om betalningsvillkoren inte följs, kan KeyClean behöva justera betalningsvillkor och tjänster utifrån vad som är bäst för verksamheten.


Vi förstår att en faktura ibland kan missas, och vid mindre förseningar påminner vi om betalningen på ett vänligt sätt. Vid upprepade förseningar och uteblivna betalningar trots påminnelser, kan det leda till extra avgifter och, i undantagsfall, att vi ser över och avslutar vårt samarbete.


RUT & ROT

Vi erbjuder RUT men inte ROT avdrag.


För tjänster som är berättigade till RUT-avdrag anges två belopp på fakturan: ett för den totala kostnaden och ett reducerat belopp efter skattereduktion för arbetskostnaden.


Om du är berättigad skattereduktion kan det lägre beloppet betalas. Du ansvarar för att kontrollera din rätt till avdrag.


Om Skatteverket inte godkänner ditt avdrag, till exempel på grund av felaktig information eller avsaknad av berättigande, betalas mellanskillnaden till KeyClean. 


Mer om RUT-avdraget kan du läsa på Skatteverkets hemsida


Vi erbjuder inte ROT-avdrag, eftersom vi sällan hanterar byggrelaterade tjänster själva och oftast samarbetar med externa hantverkare. Ansökan om ROT kräver mer administrativt arbete, vilket gör det tidskrävande för oss som litet företag. 


Mer om ROT-avdraget kan du läsa på Skatteverkets hemsida


Tillsyn

  • Tillsyn 12 månader utförs vanligen var 4:e vecka om inget annat är överenskommet med kund.


  • Tillsyn Pendlarpaket informeras av kund minst 2 veckor i förväg samt vilken vecka tillsynen önskas i.


  • Vid semesteruppehåll kan tillsynen tidigareläggas en vecka eller skjutas upp en vecka beroende på planeringen. Du informeras i god tid om eventuella ändringar i tillsynsschemat. 


  • Om du önskar att vi utför andra uppgifter i samband med ordinarie tillsyn, såsom plocka in möbler, öppna för hantverkare, plocka ner tvätt med mera, debiteras detta som en tilläggstjänst eftersom det inte inte ingår i ordinarie tillsyn. 


Försäkring och Säkerhet

Du ansvarar för att hålla sin egendom försäkrad.


KeyClean ansvarar för att ha ansvarsförsäkring för arbete i ditt hem.


Vi på KeyClean arbetar kontinuerligt med att gå igenom våra säkerhetsrutiner för att skydda våra kunders bostad. Detta innebär bland annat att vi inte märker några nycklar på ett sätt som gör att en obehörig person kan koppla dem till en specifik adress. Vi gör alltid avstämning med dig om ett företag informerar att de ringer från försäkring, byggföretag m.m. för att besöka din bostad, om du missat att informera oss om det. 


Force Majeure

Om något inträffar som ligger utanför KeyCleans kontroll, såsom eldsvåda, skada/sjukdom eller annan omständighet som medför att KeyClean inte kan uppfylla sitt åtagande, fritar detta avtal KeyClean dess avtalade åtagande under den tid som förhållandet råder.


Vid gällande Force Majeure kan även kommunikationen vara begränsad. Vi informerar våra kunder så fort det är möjligt via öppna kanaler, exempelvis Instagram eller Facebook. 


Personsäkerhet

KeyClean utför inga uppdrag som kan äventyra den personliga säkerheten eller hälsan. Däremot kan vi givetvis vara behjälpliga att leda våra dig till rätt instans. Exempel på sådana uppdrag kan vara:


    • Inga byten/monteringar eller hantering av gas
    • Inga tunga lyft exempelvis av vitvaror/ tunga bokhyllor mm
    • Inget klättrande utanför fasaden
    • Inget medlande av personliga konflikter mellan kunder och grannar


Skador

Du ansvarar för att informera om interiören är speciellt känslig för vissa rengöringsmedel vid bokning av städ.


Vi behandlar din bostad med varsamhet och respekt. Om en skada orsakats av KeyClean, ska denna i första hand åtgärdas av oss genom reparation och i andra hand genom ersättning som motsvarar skadan. 


Hembeställning

Om du som kund önskar beställa hem varor, så kan vi vara på plats för att ta emot detta. Vi tar då en ut en avgift för öppning samt en avgift per påbörjad "vänt timme". Den första vänt timmen är gratis.


För att kunna vara behjälpliga med detta behöver du;

  • Informera datum + tid för aktuell leverans med god framförhållning
  • Informera vilket företag som levererar
  • Eventuellt leveransnummer samt kontaktuppgifter till transportören.
  • Lämna våra kontaktuppgifter till transportören
  • Boka inbärning av företaget som levererar
  • Informera var beställda varor ska stå

 

Observera att denna tjänst kan vara svårare att boka under högtider samt mellan maj - september samt under högtider, när vi har som mest att göra. 


KeyClean tar inte emot beställningar direkt till KeyClean. Detta med anledning av att vi arbetar främst på fält och har ingen möjlighet att ta emot leveranser till företaget. Önskas beställningar så görs detta direkt till dig. 


Avfallshantering 

KeyClean har tyvärr inte möjlighet att själva hantera bortforsling av skräp, trädgårdsavfall, trasiga möbler eller liknande. Vi kan däremot hjälpa till med att hänvisa dig till rätt kontakter och, om det är möjligt hjälpa till med öppning vid mån av tid. 


Utlämning av nyckel 

KeyClean tar ut en avgift för varje enskild nyckellämning och hämtning. Det är ditt ansvar att informera oss när en hantverkare har slutfört sitt arbete, så vi kan boka en tid för att hämta nyckeln åter. Mer information om kostnad finner du på vår hemsida över tilläggstjänster.


Vi tar betalt för vår tid

När du som kund ger oss ett uppdrag, börjar vi debitera per påbörjad timme när uppdraget påbörjas. Aktuell timdebitering ser du på vår hemsida över tilläggstjänster.


Bokningsvillkor Städ

För att säkerhetsställa en god planering och tillgång till våra tjänster ber vi dig som kund att ha en god framförhållning, extra viktigt under perioden maj - september samt under högtider. KeyClean äger rätt att tacka nej till uppdraget när det krockar med verksamhetens planering.


Bokningar som görs med en planeringshorisont på 2 månader och mer framåt i tiden, kan komma att behöva justeras eller avbokas vid oförutsedda händelser. Självklart strävar vi efter att utföra vårt uppdrag till fullo men skulle det mot all förmodan ske, så försöker vi meddela dig i så god tid som möjligt och finna en alternativ lösning.


Vi strävar alltid efter att leverera ett noggrant och professionellt resultat av det du har beställt. Om du som du skulle upptäcka brister i städningen, ber vi dig kontakta oss. Vi gör då en bedömning och, om felet bedöms vara vårt ansvar, åtgärdar vi detta utan extra kostnad så snart det är möjligt.


Vad ingår i Städ?

Vad som ingår i vardagsstäd framgår i avsnittet städning under tilläggstjänster.

Om övriga önskemål önskas utanför vardagsstäd, debiteras detta extra som allmän fastighetstjänst per påbörjad timme.


Bostaden lämnas enligt nedan:

  • Inga högar med smutsig disk lämnas
  • Ren disk från diskmaskinen har plockats in i skåpen (om det är möjligt)
  • Köksapparater har plockats tillbaka i skåp (om det är möjligt)
  • Ugn & mikrovågsugn är lämnad i hyfsat gott skick.
  • Samtliga sopor är slängda, även i badrum
  • Blöta handdukar kan hänga kvar
  • Sängkläder och torra handdukar lämnas vid tvättmaskinen i högar eller i korg


    Observera att det enligt regler i Valencia/Murcia-regionen kan utfärdas böter om sopor slängs vid felaktiga tider.


    Om KeyClean skulle erhålla en sådan bot i samband med skötsel av ert uppdrag, kommer denna kostnad att vidaredebiteras till dig. Vi uppmanar därför till att alltid följa lokala regler för avfallshantering


    Obekväm arbetstid

    För att kunna erbjuda våra tjänster även under storhelger tillkommer en extra avgift för städuppdrag under följande dagar.

    Om vi har möjlighet att ta emot uppdrag dessa dagar tillämpas dubbel debitering.


    Vi rekommenderar att planera eventuella städuppdrag i god tid. 


    • Påskdagarna
    • Svensk Midsommarafton
    • 23-26 december
    • 30 december – 1 januari


    Semester
    Även vi behöver tid för återhämtning för att kunna fortsätta leverera hög kvalitet i vårt arbete. När vi har semester tar vi därför inte emot några uppdrag, men vi ser till att ha en back-up tillgänglig för att hantera akuta situationer, som exempelvis vattenläcka. 


    Avslutningsvis
    Tack för att du har tagit dig tid att läsa igenom våra villkor! Vi vet att det kan kännas lite torrt, men det är viktigt för att allt ska fungera smidigt.


    Hoppas allt var tydligt, och om du har några frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig till oss.
    Vi är här för att hjälpa!




    Tilläggsvillkor vid uthyrning

    Dessa villkor gäller enbart för våra nuvarande kunder där det framgår att uthyrningsstöd är tecknat i ditt avtal. Vi tecknar inte fler uthyrningsstöd eller liknande former där in/utcheckning är aktuellt.  


    Avböja uppdrag

    KeyClean förbehåller sig rätten att avböja uppdrag när det krockar med verksamhetens planering.

    • Om vi inte kan ta emot din bokning, behöver du lösa det på annat håll. 


    In/Utcheckning

    • Det ska finnas fasta tider för tidigast in och senast utcheckning, gentemot dina gäster
    • Ändringar av tidigast in/senast utcheckningstider ska meddelas minst 7 dagar innan gästs ankomst till KeyClean. Vid försummelse äger KeyClean rätten att avbryta uppdraget alternativt ta ut en extra avgift på 50€ om det påverkar verksamheten.


    Exempel på ändringar kan vara: Du ändrar tider för tidigast in/senast utcheckning, informerar inte om sen in/utcheckning, låter gäst checka in/ut när den vill utanför ordinarie tidigast in/senast utcheckning, förlänger vistelsen i sista minuten utan avstämning med din Keyholder.


    Tydlig information

    Du ska förse din Keyholder med tydlig information om kommande uthyrning enligt nedan mall och inte hålla på informationen längre än nödvändigt. Informationen ska presenteras på ett läsbart sätt och inkludera nedan uppgifter;


    • Uthyrningsperiod
    • Flightnummer (om detta finns)
    • Namn på person som bokat
    • Telefonnummer
    • Antal personer
    • In- och utcheckningstid


    Om gästerna checkar in/ut själva utan kontakt med KeyClean ska nedan uppgifter presenteras;

    • Uthyrningsperiod
    • Antal personer
    • In- och utcheckningstid


    Städ

    Minst 5 timmar mellan in/utcheckning samma dag under (maj – september). Detta med anledning för att möjliggöra tillräckligt med tid för städning/tvättning/in-utcheckning och hantera eventuella förseningar. Vi hör givetvis av oss till gäst om det finns möjlighet att checka in tidigare.


    Du är ansvarig för att det finns en fungerande dammsugare/tvättmaskin samt att tillhandahålla förnödenheter/gästutrustning till sina gäster för deras komfort under vistelsen.


    KeyClean kan hjälpa till med inköp av varor till gäster mot en avgift


    Kvarglömda saker

    Om saker har glömts i bostaden, ska ägaren till bostaden i första hand kontaktas.

    KeyClean kan hjälpa till mot en avgift att ordna logistiken av den kvarglömda saken tillbaka till dess ägare.


    Tillträde

    Du ombeds ge tillräcklig förvarning vid behov av tillträde för underhåll, reparationer eller andra ärenden. Akuta ärenden under gästs vistelse hanteras efter bästa förmåga.


    Inventarieräkning

    Vi utför inte inventarieräkning men informerar dig om vi ser att något saknas.