KeyClean
Villkor

ALLMÄNNA VILLKOR

Välkommen till KeyClean


Genom att använda dig av våra tjänster godkänner du följande villkor som anges nedan. 

KeyClean äger rätten att ändra pris, göra tillägg i de allmänna villkoren. Dessa ska inte påverka fast betalt avtalspris (Keyholding/Tillsynspaket) under pågående avtalsperiod.


Kontraktstid

Avtalet löper i 12 månader från det avtalade startdatumet och förnyas därefter automatiskt vid önskemål från kund.


Om kund avslutar avtalet i förtid utan att ha betalat hela beloppet, ska betalning för återstående avtalsperiod erläggas, inklusive eventuella rabatter eller erbjudanden som erhållits vid avtalets ingående. Detta gäller särskilt kunder med delad fakturering över två år på grund av RUT-avdraget samt de som betalar i efterhand.

KeyClean gör en bedömning av varje enskilt fall.


Betalningsvillkor

Kund ska till KeyClean utge ersättning för utförd service enligt gällande priser/avgifter. Dessa framgår på vår hemsida alternativt via offert. Fakturering sker enligt faktura med 20 dagars betalningsvillkor under januari - november och 10 dagar under december för RUT känsliga fakturor.


Om kund har en obetald faktura, förbehåller sig KeyClean rätten att avboka framtida tjänster tills fakturan är betald. Försenad betalning kan medföra merkostnader.


RUT

För tjänster som är berättigade till RUT-avdrag anges två belopp på fakturan: ett för den totala kostnaden och ett reducerat belopp efter skattereduktion för arbetskostnaden.


Om kund är berättigad skattereduktion kan det lägre beloppet betalas. Kund ansvarar för att kontrollera sin rätt till avdrag. Om Skatteverket inte godkänner kunds avdrag, till exempel på grund av felaktig information eller avsaknad av berättigande, betalas mellanskillnaden till KeyClean. 


Mer om rutavdraget kan du läsa på Skatteverkets hemsida


Försäkring

Kund ansvarar för att hålla sin egendom försäkrad. KeyClean ansvarar för att ha ansvarsförsäkring för arbete i ditt hem.


Force Majeure;

Om något uppstår som KeyClean inte kan påverka exempelvis eldsvåda, skada/sjukdom eller annan omständighet som medför att KeyClean inte kan uppfylla sitt åtagande, fritar detta avtal KeyClean dess avtalade åtagande under den tid som förhållandet råder.


Personsäkerhet

KeyClean utför inga uppdrag som kan äventyra den personliga säkerheten eller hälsan. Däremot kan vi vara behjälpliga att leda våra kunder till rätt instans. Exempel på sådana uppdrag kan vara:


    • Inga byten/monteringar eller hantering av gas
    • Inga tunga lyft exempelvis av vitvaror/ tunga bokhyllor mm
    • Inget klättrande utanför fasaden
    • Inget medlande av personliga konflikter mellan kunder och grannar


Skador

Reklamation av tjänst skall ske inom 48 timmar (helg ej inräknat) från det att fel eller bristen upptäckts eller borde ha upptäckts. Vidare är kund skyldig att skriftligen informera KeyClean om något är trasigt, obrukbart eller har nedsatt funktion som kan leda till skada vid användning.


Kund är även skyldig att informera om interiören är speciellt känslig för vissa rengöringsmedel. Om en skada orsakats av KeyClean, ska denna i första hand åtgärdas genom reparation och i andra hand genom ersättning som motsvarar skadan. 


Kvarglömda saker

Om saker har glömts i bostaden som gäst önskar kommer tillrätta, ska ägaren till bostaden i första hand kontaktas. 

KeyClean kan hjälpa till mot en avgift att ordna logistiken av den kvarglömda saken tillbaka till dess ägare. 


Hembeställning

Om du som kund önskar beställa hem varor, så kan vi vara på plats för att ta emot detta. Vi tar då en ut en avgift för öppning samt en avgift per påbörjad "vänt timme". Den första vänt timmen är gratis.


För att kunna vara behjälpliga med detta behöver du;

  • Informera datum + tid för aktuell leverans med god framförhållning
  • Informera vilket företag som levererar
  • Eventuellt leveransnummer samt kontaktuppgifter till transportören.
  • Lämna våra kontaktuppgifter till transportören
  • Boka inbärning av företaget som levererar
  • Informera var beställda varor ska stå

 

Observera att denna tjänst inte är aktuellt hos KeyClean under högtider samt mellan maj - september, när vi har som mest att göra. 


KeyClean tar inte heller emot kundbeställningar direkt till företaget, då det inte finns möjlighet att passa leveranser eftersom vi främst arbetar på fält med våra kunder. 


Avfallshantering 

KeyClean har tyvärr inte möjlighet att själva hantera bortforsling av skräp, trädgårdsavfall, trasiga möbler eller liknande. Vi kan däremot hjälpa till med att hänvisa dig till rätt kontakter och, om det är möjligt hjälpa till med öppning vid mån av tid. 


Utlämning av nyckel 

KeyClean tar ut en avgift för varje enskild nyckelöverlämning/hämtning. Det är kundens ansvar att informera KeyClean när en hantverkare har slutfört sitt arbete så vi kan boka en tid för att hämta nyckeln åter. Mer information om kostnad finner du på vår hemsida över tilläggstjänster.


Vi tar betalt för vår tid

När du som kund ger KeyClean ett uppdrag, börjar vi debitera per påbörjad timme när uppdraget påbörjas. Aktuell timdebitering ser du på vår hemsida över tilläggstjänster.


Bokningsvillkor Städ

För att säkerhetsställa en god planering och tillgång till våra tjänster ber vi dig som kund att ha en god framförhållning, extra viktigt under perioden maj - september.


KeyClean äger rätt att tacka nej till uppdraget när det krockar med verksamhetens planering.


Bokningar som görs med en planeringshorisont på 2 månader och mer framåt i tiden kan komma att behöva justeras eller avbokas på grund av oförutsedda omständigheter. Vi förbehåller oss därför rätten att avboka eller omboka dessa bokningar om behov skulle uppstå. Självklart strävar vi efter att utföra vårt uppdrag till fullo men skulle det uppstå så försöker vi meddela kund i så god tid som möjligt och finna en alternativ lösning.


Vad ingår i Städ?

Vad som ingår i vardagsstäd framgår på vår hemsida, mer information finner du här.

Om övriga önskemål önskas utanför vardagsstäd, debiteras detta extra som allmän fastighetstjänst per påbörjad timme.


Bostaden lämnas av gäst och dess ägare enligt nedan:

  • Inga högar med smutsig disk lämnas
  • Ren disk från diskmaskinen har plockats in i skåpen (om det är möjligt)
  • Köksapparater har plockats tillbaka i skåp
  • Ugn & mikrovågsugn är lämnad i hyfsat gott skick.
  • Samtliga sopor är slängda, även i badrum
  • Sängkläder och torra handdukar lämnas vid tvättmaskinen i högar eller i korg
  • Blöta handdukar kan hänga kvar


KeyClean äger rätt att debitera kund en avgift om hemmet är extra smutsigt samt om matsopor har lämnats. Om KeyClean får böter för att ha slängt gästs eller kunds matsopor, kommer denna kostnad att debiteras till kund.


Obekväm arbetstid

Dubbel debitering av städ tas ut om KeyClean accepterar uppdrag under nedanstående period:

Exempelvis om städning vanligen kostar 60€ så kostar denna 120€


  • Påskafton
  • Svensk Midsommarafton
  • 23-26 december
  • 30 december – 1 januari


Semester
Även vi behöver tid för återhämtning för att kunna fortsätta leverera hög kvalitet i vårt arbete. När vi har semester tar vi därför inte emot några städuppdrag, men vi ser till att ha en back-up tillgänglig för att hantera akuta situationer, som tex vattenläcka. 


Avslutningsvis
Tack för att du har tagit dig tid att läsa igenom våra villkor! Vi vet att det kan kännas lite torrt, men det är viktigt för att allt ska fungera smidigt.

Hoppas allt var tydligt, och om du har några frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig till oss.
Vi är här för att hjälpa!




Tilläggsvillkor vid uthyrning

För dig som hyr ut din bostad mot betalning, så gäller även nedan tilläggsvillkor. 


Avböja uppdrag

KeyClean förbehåller sig rätten att avböja uppdrag när det krockar med verksamhetens planering.

  • Om KeyClean inte kan ta emot din bokning, behöver du lösa det på annat håll. 


In/Utcheckning

  • Det ska finnas fasta tider för tidigast in och senast utcheckning, gentemot dina gäster
  • Ändringar av tidigast in/senast utcheckningstider ska meddelas minst 7 dagar innan gästs ankomst till KeyClean. Vid försummelse äger KeyClean rätten att avbryta uppdraget alternativt ta ut en extra avgift på 50€ om det påverkar verksamheten.


Exempel på ändringar kan vara: Kund ändrar tider för tidigast in/senast utcheckning, informerar inte om sen in/utcheckning, låter gäst checka in/ut när den vill utanför ordinarie tidigast in/senast utcheckning, förlänger vistelsen i sista minuten utan avstämning med sin Keyholder.


Tydlig information

Kund ska förse sin Keyholder med tydlig information om kommande uthyrning enligt nedan mall och inte hålla på informationen längre än nödvändigt. Informationen ska presenteras på ett läsbart sätt och inkludera nedan uppgifter;


  • Uthyrningsperiod
  • Flightnummer (om detta finns)
  • Namn på person som bokat
  • Telefonnummer
  • Antal personer
  • In- och utcheckningstid


Om gästerna checkar in/ut själva utan kontakt med KeyClean ska nedan uppgifter presenteras;

  • Uthyrningsperiod
  • Antal personer
  • In- och utcheckningstid


Städ

Minst 5 timmar mellan in/utcheckning samma dag under (maj – september). Detta med anledning för att möjliggöra tillräckligt med tid för städning/tvättning/in-utcheckning och hantera eventuella förseningar. Vi hör givetvis av oss till kund om möjlighet finns att checka in tidigare.


Kund är ansvarig för att det finns en fungerande dammsugare/tvättmaskin samt att tillhandahålla förnödenheter/gästutrustning till sina gäster för deras komfort under vistelsen.


KeyClean kan hjälpa till med inköp av varor till gäster mot en avgift


Tillträde

Kund ombeds ge tillräcklig förvarning vid behov av tillträde för underhåll, reparationer eller andra ärenden. Akuta ärenden under gästs vistelse hanteras efter bästa förmåga.


Inventarieräkning

KeyClean utför inte inventarieräkning men meddelar om tydliga förluster har upptäckts.